خیال ِتشنه

Saturday, March 12, 2005

به پیشواز چهارشنبه سوری و عید نوروز برویم

توجه:آرش سیگارچی آزاد شد!

!آرش عزیز برایت بهترینها را در شروع این بهار و هر بهار دیگر آرزومندم..


یکی از پرنده هایی که با نغمه خود در این خاک سرد سبز به بهار صبح بخیر می گوید مرغ شب" جغد" است. نغمه این مرغ شب نشین که مرا به یاد "مرغ دوست" زادگاهم می اندازد و برای اولین بار دو هفته پیش شنیدم. پس از آن تصویر این مرغ زیبا و متفکر را بر صفحه یکی از روزنامه های سوئدی( یوتبری پوستن) دیدم. درسوئد با نغمه این پرنده زیباست که به استقبال بهار می رویم. به استقبال سنت زیبا و دیرینه ایرانی "چهارشنبه سوری" به استقبال "عید نوروز" و به استقبال زمینی که از خواب زمستانی بیدار می شود.
یادم است در ایام کودکی و نوجوانی، چهارشنبه سوری را در کوچه محله مان برگزار می کردیم. من و خواهرم پس از پریدن از روی آتش ،چادری سرمان می کردیم و می رفتیم قاشق زنی نزد در و همسایه. یادم است خواهرم که در چادر سر کردن نمونه بود چنان روی خود را سفت می گرفت که هیچ در و همسایه ای نمی توانست او را شناسایی کند. من برعکس او هیچوقت نتوانستم چادر سر کردن را خوب یاد بگیرم و یا چهره خود را خوب پنهان کنم.چون یا چادرم از سرم می سرید و یا تا فرق سرم عقب می رفت. گاه خواهرم از دستم عصبانی می شد و می گفت: "خاک برسرت! بلد نیستی چادر سر کنی، چادر سرت نکن!"

من که به قول مادرم زبانم شصت متر بود ، خود را از تک و تاء نینداخته و غرغرکنان می گفتم:" خاک بر سر تو کنند که آنقدرامل و... "
آن روزها حاجی فیروزی هم ساز زنگی خود را دست می گرفت و در خیابانهای تهران می نواخت و می خواند:" اینجا بشکنم یار گله داره آنجا بشکنم..."
سالهاست که از آن روزها می گذرد. سالهاست که من به همراه هزاران ایرانی چهارشنبه سوری و عید نوروز را در خاک یوتبری جشن می گیریم.
.بیش از دهها سال است که ایرانیهای مقیم یوتبری در زمین فوتبالی بنام" همارکولن" (امسال برای اولین بار در محل دیگری در وسط شهر انجام می شود) جمع شده و چهارشنبه سوری را به بهترین شکل جشن می گیرند. دو سال پیش خانم مونا سالین یکی از وزرای سوئدی در این جشن شرکت کرد و همراه با ما از روی بوته های آتش پرید و با حاجی فیروز رقصید.
امسال هم مثل هر سال این سنت زیباتر از همیشه در مکانی جدید به نام هدن (بهشت) برگزار خواهد شد
مثل هر سال چهارشنبه سوری فقط به پریدن از روی آتش و خوردن آجیل ختم نمی شود. چهارشنبه سوری در اینجا شکل سنتی خود را تا حدودی از دست داده است و به شکلی مدرنتر و مفصل تر برگزار می شود. در محل هدن بیش از دهها ایرانی مشغول درست کردن کباب می شوند و یا فروختن آش رشته و.... گروههای مختلفی هم می نوازند. جوانهای ایرانی، سوئدی، عراقی، افغانی و... دست در دست هم و یا آغوش یکدیگر می رقصند و...
چهارشنبه سوری آنقدر مفصل و باشکوه انجام می شود که تلویزیون های سوئدی و روزنامه های این شهر چند رور قبل از برگزاری این جشن و پس از این جشن از آن سخن می گویند.
برای شب عید هم که برخی از دیسکوها و سالنهای این شهر از پیش گرفته می شود و...


پیشاپیش این ایام را به همه تبریک می گویم. به کودکان خیابانی ، به کودکان فقر، به مردم شکسته در غم ، به مردم خوب خاک مهربانی، به وبلاگ نویسان ، به روزنامه نگاران، نویسنده ها و شعرا، نقاشان، عکاسها، فیلمسازها و...
به امید اینکه روزی همه در کنار هم، در کنار مردم خوب ایران برای سازنده گی کشورمان بکوشیم بدور از حسدها و حرصها ، بدور از اندیشه های دیکتاتوری، بدور از بی احترامی و بی حرمتی و بدور از هرگونه تبعیض و یا دشمنی.

سال نو همگی مبارک باد

15 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 5:13 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام
    يواش خواهر خوب ،جقدر قشنگ مي نويسي و حرف دلتا بيان مي كني،عاليه.بد جوري حرفهاي با كنايه اي مي زني« "خاک برسرت! بلد نیستی چادر سر کنی، چادر سرت نکن!"
    »،... اين نوشته ات خيلي قشنگ بود،دستت درد نكنه و عيد شما هم مبارك ،هر جا كه هستي خوش باشي و دلت هميشه شاد و خندان.موفق و سربلند
    نسيم بهار

     
  • At 8:09 PM, Blogger arash said…

    پرسيدند که در آدم چه گويی؟ در دنيا تمامتر بود يا در بهشت؟
    گفت: در دنيا تمامتر بود از بهر آنکه در بهشت در تهمتِ خود بود و در دنيا در تهمتِ عشق
    -------------------------------------------------- ----------
    امیدوارم به زودی بهرهمند از دلنوشته های تازه تون باشم. شادتر از گذشته و امیدوار همچون گلهای آفتابگردان که چشم امیدشان به فرداهای روشن خواهد بود.

    در پناه معبد عشق

     
  • At 8:24 PM, Anonymous Anonymous said…

    حمیرا جان سلاممم ......چقدر خوشحالم که همه ایرانی هستیم ! و چقدر این مراسمهای کهن ما بما قوت قلب میدهد وقتی همه حس مشترکی داریم . حمیرا جان نوشته ات لطیف و دلنشین است چون دلت بهاری است . بهارت مبارک امیدوارم روزی باز در ایران جشنهایمان را در کنار هم برگزار کنیم ... عیدت مبارک و همیشه شادو سلامت باشی دخمرت رو هم از قول من ببوس !!!!!! ...

     
  • At 8:26 PM, Anonymous Anonymous said…

    کامنتم پاک شد ؟ ... رضا

     
  • At 10:08 PM, Blogger حميـرا said…

    آرش عزیز سلام و تشکر از پیامت. اگر توانستی آدرست را برایم بنویس
    شاد و پایدار باشی

     
  • At 12:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    حمیرا جان سلام. از خاطره ات ممنون. و بیشتر آمدم تا از بابت کارت تبریکت تشکر کنم. من پس از این همه سال دوری از دیار، باید اعتراف کنم آن حال و هوای نوروزی را ندارم. تنها احساسی که می ماند یک غم پنهان است.
    شاد باشی و نوروزی
    پویا
    www.pouyashome.com

     
  • At 5:41 PM, Anonymous Anonymous said…

    بانوي ارجمند،سركار حميرا خانم
    از نگاه انساني و بدون خط كشي ات به
    نوروز لذت بردم.اصولا نوروز چنين رسالتي در خود دارد.
    سال نوي شما هم مبارك
    پيروز وسرزنده باشيد

     
  • At 11:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    حميرا جان در ايران متاسفانه رسم قشنگ قاشق زنی از بين رفته.خيلی زيبا نوشتی .اما فكر می كنی اين زن و مردهای قرتی خارج از كشور (خودم از همه قرتی ترما!!) وقتی برگردن ايران و ¨به فرض اوضاع هم بر وفق مراد باشه،حاضرن تن به اين بخش سنت قشنگمون بدن و زير چادر قاشق به كاسه و قابلمه بزنن تا طلب آجيل و شيرينی كنن يا فال گوش وايستن؟! منظورم چادرشه.من كه حاضرم،اگر چه ديگه از سنم گذ‌شته اما خوبيش اينه زير چادر كسی نمی فهمه...سال نو تو هم مبارك.

     
  • At 9:44 PM, Anonymous Anonymous said…

    حميرای عزيز چقدر خوش سليقه ای در انتخاب آهنگهای وبلاگت.كاش توضيحی هم در موردش بدی كه صدای كيه و آهنگ كی؟ آرزوی سالی پربارتر از پيش برات دارم.عيدت مبارك.

     
  • At 10:52 PM, Anonymous Anonymous said…

    حمیرا جان سلام ... همیشه دلت بهاری و شاد باشه و امیدوارم همه ی لحظات سال نو را با شادی و سلامتی طی کنید و نه فقط اولش رو ! ... خیلی خیلی ارادت و با نهایت احترام سال نو مبارک ... رضا

     
  • At 10:30 AM, Anonymous Anonymous said…

    سلام خانم طاری شرمنده ازاینکه نتونستم تواین مدت براتون کامنت بگذارم وممنون ازاینکه برام کامنت گذاشته بودید.خیلی خوشحالم که آرش آزاد شده.واینکه سال نو مبارک وبا آرزوی توفیق وآرامش روز افزون برایتان در سال جدید

     
  • At 12:17 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام

    سال نو شماهم مبارك باشه.هميشه شاد وخندان باشيد

     
  • At 12:43 PM, Blogger Majid Zohari said…

    با گرم‌ترين درودهای بهاری!
    فرارسيدن بهار و نوروز هميشه پيروز را به تو يار دلبند تبريک می‌گويم. اميد که امسال، سال بهتری از پارسال باشد.

     
  • At 11:08 AM, Anonymous Anonymous said…

    سلام حميراي عزيز

    اميدوارم سال خوبي داشته باشي پيش رو .سالي سرشار از كاميابي.
    راستش به اين نو شدن هاي سال عادت كرده ام و چون رسم است تبريك مي گويم !!ولي مي توانم اميدوار باشم كه همه آرش ها آزاد شوند و جاي جاي اين كهن ديار به رقص آيد روزي . انوقت نه از روي رسم كه از روي شوق تبريك خواهم گفت .سلامت و پايدارو شاد باشي.

    جواد_ق

     
  • At 1:00 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام....من هم سال نو را به اندازه ی خودم صمیمانه بهتون تبریک میگم و براتون سال خوبی را ارزو می کنم

     

Post a Comment

<< Home