خیال ِتشنه

Wednesday, May 11, 2005

پناهجو

روز شنبه در شهر یوتبری راه پیمایی بود. این راه پیمایی درارتباط با پناهجوها و حقوق آنها گذاشته شده بود. من به همراه هزارن سوئدی، اسپانیایی، ایرانی، سومالیایی و... دیگر در این تظاهرات شرکت کردیم. آنچه که در این تظاهرات همه وجودم را آکنده از بغض کرده بود، دیدن صدها کودک پناهجویی بود که با پلاکاردهای خود به همراه خانواده و مردم در خیابان اونی راه پیمایی می کردند.
یک روان پزشک، کشیش و...به سخنرانی پرداختند و از دولت سوئد خواستار رفتاری انسانی تر در ارتباط با پناهجوها شدند.
با شناختی که در ارتباط با اداره مهاجرت پیدا کرده ام می توانم بگویم این اداره و کارکنان آن خیلی بی تفاوت و سطحی با پناهجوها و دلایلی که آنها برای اقامت خود می آورند برخورد می کنند. می شود گفت برای اگر نه همه، ولی اکثرا یک جواب می فرستند. گویی از پیش نا مه ای نوشته اند که آن را برای همه کپی می کنند و می فرستند.
اداره مهاجرت و دولت سوئد پرپر شدن صدها کودک، نوجوان و...را می بیند و چینی به پیشانی نمی آورند.این دولت نمی خواهد ببیند که خود خالق بدبختی و بیمار شدن هزاران انسانی است که به این خاک سرد تنها بخاطرامنیت پناه آورده اند. اما ما سکوت پیشه نخواهیم کرد و به استقبال دموکراسی بربریت با سر فرود آوردن نخواهیم رفت. بربریت در همه جا بربریت است.
همَارکولن(Hammarkullen)در شهر یوتبری شانزده ماه مه جلسه ای در کلیسا .
تشکیل می شود در ارتباط با پناهجوها

به گریه شکسته در سکوت
به کمر شکسته در شلاق خشونت
به اندیشه پرپر شده در تعصب

می گویم

گریه را فریاد شو
شکسته کمر را سروی ایستاده
و پرپر اندیشه را بی پروا گلی

اما خدایا، چگونه چگونه؟
............................

بگذار سکوت لبهایت را
با ترانه هایم پرآوازه کنم

بگذار نگاه زخمی ات را
با ناز نگاهم نوازش کنم

برای دو پناهجوی کوچولو

6 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 6:33 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام.خیلی جالب مینویسی.من عاشق اینگمار برگمنم.مخصوصا فیلمه چشمه باکره .اگه فیلمشو دشدی نظرتو در موردشو کلا سینمای برگمن بنویس.موفق باشی.

     
  • At 10:12 PM, Blogger فرزاد said…

    تاسفم كه روز به روز شاهد برخوردهاي راسيستي با خيل عظيم آوارگان از وطن دور شده ميگرديم . از راهنمائي شما در ارتباط با بلوچ سپاسگزارم . از مجيد گرامي احوال پرسي كردم . گويا قدري سرش شلوغ است .

    پاينده باشيد .

     
  • At 4:18 AM, Anonymous Anonymous said…

    سلام
    در بلادي كه دم از حقوق بشر مي زنند چه اتفاقات كه رخ نمي دهد و همه در قبال آن خاموشي را برگزيده اند!!!،بايد استوار بود ومبارزه كرد روشنايي در راه است ،نا اميدي معنايي ندارد./
    موفق باشيد

     
  • At 2:22 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hej min bästa vän. Tack för att du finns! dastet dard nakone! kaash eshaare mikardi ke in yek eteraaz-e saraasari boud va dar tamaam-e shahr haay-e Suede rouz-e 7 maj baraay-e paafeshaari baraay-e daadan-e ejaaze eghaamat va tajdide nazar dar mored-e parvandeh-e afradi ke darkhaast-e eghaamat karde and az alani gerefte taa makhfi...maa ham dar shahremaan baa Zanaan Dar Rah-e Solh va Gandhitoday dar in tazaahoraat sherkat kardim!kheyli khoub boud...kyeyli haa shbat kardand va az jomle yek khaanom-e iraani ke modate 7 saal ast ke montazere eghaamatash ast!!! va 3 nojavaan ke az saal-e 1998( tavajoh kon!) dar yek soumee (kloster) besar mibarand va hame aan haa raa az yad borde and! delet mikhaad estefraagh koni na? lahzei koutah nakhaaham aamad!! hataa begheymat-e besyaar geraan!

    Baa dousti
    Yasseman

     
  • At 8:02 PM, Anonymous Anonymous said…

    Salaam,
    Merci az "Imagine" ( J.Lenon) ke baraay-e musighiy-e matn gozaashti( cinamaai shod!)Az aahag haay-e delkhaah-e man ast va kheyli haa...

    Baa dousti
    Yasseman

     
  • At 6:16 PM, Anonymous Anonymous said…

    salam.
    link daadeh shod.
    :)

     

Post a Comment

<< Home