خیال ِتشنه

Thursday, March 15, 2007

نوروز و بهاری دوباره

دوباره نوروز از راه رسید با پیراهن رنگارنگ بهار. به قول قدیمیها امسال بهار جلو افتاده البته در خاک خانه دوم من سوئد. هر جا که قدم می گذاری نرگسها و گلهای بهاری بهت لبخند می زنند و غبار عمر گذشته را از چهره نگرانت می زدایند. عجیب است سخت عجیب که در خاکی که خانه دوم من است و خاطره ای از کودکی در آن ندارم در فضایش عطر چهارشنبه سوری بخوبی احساس می شود و برخی خانه هایش یادآور عطر معصوم خانه کودکی است. اگر با خاک غریب آشنا شویم و با آن دوستی کنیم عطر خاک وطن بر آسمانش خواهد نشست و نگاه گرفته ما را خواهد شست.

خواهرم می گفت:
چند سالی ست در اسفند برای نوروز اشک می ریزم
نوروز در خاک سرد روزی ندارد
سفره بی پدر و مادر رونق ندارد

و من خیس خورده در خاک خیس غریب
بهت زده به غربتش نگاه می کردم

حالا به هر بهانه با بغض آسمان اسفند
برای سفره خالی از خویش
چون دانه های اسپند بر آتش
ای خواهر خوبم با اسفند می گریم.

نوروز در اینجا هم نوروز است اما بعد از 16 سال شب عید که می شود آدم پی گمشده هایش می گردد و دلش می خواهد به گذشته های دور سفر کند ، گذشته هایی که شاید حتی شما در ایران نتوانی به سوی آنها دوباره بازگردی .
بگذریم شب عید است و به قول قدیمیها غصه شگون ندارد.
بیایید از حالا برای سالی که تا چند روز دیگر از راه می رسد آرزو کنیم. آرزو کنیم که خانه مان دوباره مال خودمان بشود. آرزو کنیم که رنگ سیاهی و آواز عزا کوچ کند به خانه خود به صحراهایی که هیچ تعلقی به ما ندارد و نخواهد داشت. آرزو کنیم دختران نورسیده از لب زندگی بوسه بچینند و نه حسرت و آه. آرزو کنیم که پسران ما نقشه برای زندگی و آشیانه عشق بکشند و در دخمه سیاه افسردگی و اعتیاد حبس نشوند. آرزو کنیم که پدران و مادران مان دوباره به امید سلام کنند و امنیت خویش را باز یابند. آرزو کنیم فرزندان ایران با امید به خانه خویش بازگردند و با دیگر فرزندانش وطن را بسازند و در آخر آرزو کنیم که سایه سیاه اهریمن از خانه ما دور شود.

نوروز را به همه دوستان نازنینم در هر کجای دنیا که هستند از صمیم قلب تبریک و تهنیت می گویم و برای همه بهترین روزها را آرزو می کنم.
عید شما مبارک
پایدار باشید

6 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 9:51 AM, Blogger سالار رضایانی said…

    سلام
    مرسی از کامنتتون
    سال نو مبارک

     
  • At 9:53 PM, Anonymous Anonymous said…

    آمدن اش مبارک نازنینم....

     
  • At 10:13 PM, Anonymous Anonymous said…

    سال نو جدید رو به شما تبریک میگم و امیدورام سال خوبی برای شما باشه

     
  • At 9:47 AM, Anonymous Anonymous said…


    حميرا گرامي
    در وطن خاطرات بسياري از دوران کودکي و نوجواني دارم . در لندن هم چند صباحي است که تيک تاک زمان زندگي ام را ورق ميزند. اما دير زمانيست که مي انديشم که آيا بايد به مرز ها بيانديشم . به مرز هائي که نه من و نه توده هائي که من به آنها از نظر فرهنگي وابسته ام هيچ نقشي در پيدايش . گسترش و يا محدوديت آن نداشته ايم. يا که اينک وقت آن رسيده است که جهاني بينديشم و به ارزش هاي مشترک جهاني فکر کنم و بعنوان شهر وند دهکده جهاني در راه صلح و رفاه بشري در سطح جهان گام هاي مشترک بردارم. باز بهار آمده است و من مانده ام با خرمني از خيال هاي شکو فنده

    بهار سوئد و هواي باراني لندن و شکو فائي تهران را به همراه جشن سال نو به شما و نوشته هاي زيبايتان تبريک مي گويم
    فريدون

     
  • At 7:34 AM, Anonymous Anonymous said…

    اول سلام وسپس نگاهی با لبخند بعد یک بغل بعد دو تا ماچ
    عیدتون مبارک

    ..
    از خواندن متن سرشار از عشق و انسانیت شما بسیار لذت بردم.
    جای شما خالی تماشای جشن های نوروزی در ایران صفای دیگری دارد یکی از قشنگترین این جشنها به دل طبیعت رفتن است در جاده ها می بینی که با کمترین امکانات راه سفر نوروزی در پیش گرفته اند واز میزبانی طبیعت استفاده می کنند
    .
    با نظر فریدون گرامی موافقم باید به دهکده ی کوچک جهانی همراه با صلح و آرامش بیاندیشیم.
    همیشه شاد و تندرست باشی

     
  • At 1:59 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام! سال نو بر شمامبارك

     

Post a Comment

<< Home