خیال ِتشنه

Monday, January 17, 2005

میکل آنجلو

به نظر من کانال یک و دو سوئد همیشه حاوی بهترین برنامه ها( هنری ، سینمایی، تاریخی و ادبی) بوده است. دیروز کانال دو سوئد فیلم نیمه مستندی درارتباط با میکل آنجلو نقاش و مجسمه ساز ایتالیایی که در اواخر قرن14 و اواسط قرن 15 می زیسته است نشان داد که تا همین الان از این فیلم مستم . بعضی از شعرها، قصه ها، فیلمها، نقاشی ها و روح ها بقدری ناب و پر از حرف هستند که می توانند انسان را ساعتها و یا شاید روزها مست و یا شیفته خود کنند.
آنچه که در این فیلم بیشتر از هر چیزی مرا تحت تاثیر خود قرار داد شخصیت والا و جدیت میکل آنجلو در ارتباط با کار هنری اش بود. او سخت خدای خود را ستایش می کرد، سخت پسند و عالی پسند بود و کار خود را بسیار جدی می گرفته است. علاوه بر نقاشی و مجسمه سازی، شعر سرایی هم می کرده است که در اینجا یکی از اشعاش را برای شما ترجمه خواهم کرد.
اگر اشتباه نکنم بر طاق و دیوارهای یکی دو تا از کلیساهای روم آثار بی نظیرش همچنان درخشان است.
میکل آنجلو با خود عهد بسته بود که برای همیشه تنها زندگی کند و بر کسی دل نبندد اما در میانسالی عشق نعره زنان به سوی او آمد. او برای اولین بارعاشق پسری می شود و قبطه می خورد به همه آن سالهایی که به عشق پشت می کرده است . میکل تا دم مرگ یعنی 89 سالگی با او می ماند(البته برخی از محققین معتقدند که با آن قدرتی که در آن دوره مسیحیت در ایتالیا داشته چنین چیزی نمی تواند صحت داشته باشد.).
همانطور که گفتم آنچه که در این فیلم برای من حائز اهمیت بود شخصیت، جدیت و روح هنری او بود. آثار میکل آنجلو همچنان پس از پنج قرن می درخشد و هنوز همانطور که در فیلم گفته شد کسی نیامده است که با او در قیاس باشد. او خود گفته بود که با کارش دنیا را
از آن خود خواهد کرد.
یادش گرامی باد
شعری از میکل آنجلو

رفتنی بودم
اما با یک اندیشه خدایی
زمانی کوتاه بر روی زمین
اما آسمانش
برای همیشه از آن من خواهد شد


مرگ دلربا
با کمال میل از آن تو خواهم شد
برای برخی مرگی
برای من یک زندگی از نو
این شعر را از سوئدی به فارسی ترجمه کردم. نمی دانم چقدر موفق بوده ام. امیدوارم برای شما مفهوم باشد.
حمیرا طاری

4 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 8:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    بعضی ها انگار نمی گنجند در مکان وزمان معمول .راهی که دیگران به سالیان می روند آنها به شتاب و چون بادمی روند.شاهکار بوداین قسمتش:"رفتنی بودم اما با یک اندیشه خدایی زمانی کوتاه بر روی زمین اما آسمانش همیشه از آن من خواهد بود"

    سپاسگزارم که آشنا می کنی ما را با این گنجینه های گرانبها.
    با درود.جواد_ق

     
  • At 1:20 PM, Anonymous Anonymous said…

    خوشبختانه این شانس را داشته ام که بعضی از آثار میکل آنجلو را از نزدیک ببینم.نازنین،شاید باور نکنی ولی به اندازه ای آثارش خیره کنده است که نهایت ندارد.شاد باشی،امیر
    http://www.20six.co.uk/amir78

     
  • At 2:32 PM, Anonymous Anonymous said…

    حميرا عزيز و گرامي

    خسته نباشيد . چون هميشه خواننده شما و روح پاك وبلاگتان هستم .اميدوارم كه چون هميشه موفق و پيروز باشيد .پيشنهادي دارم مبني بر اينكه چنانچه برايتان ميسر است ليست وبلاگهاي خود را بهBlogRolling بسپاريد تا خواننده وبلاگ شما با نگاه كردن به آنها متوجه اين امر شود كه كدام وبلاگ به روز شده است .براي اين استفاده از اين سيستم به راهنمائي وبلاگ سرگردون نياز داريد كه اگر من آدرس ايميل شما رو داشته باشم برايتان ارسال خواهم كرد .

     
  • At 12:28 PM, Anonymous Anonymous said…

    سپاسگزار از شرح زيبايتان روی وبلاگ
    پايدار و تندرست باشيد

    کاميار

     

Post a Comment

<< Home