خیال ِتشنه

Sunday, February 15, 2009

نمایشنامه "من کیستم" و انقلاب سی ساله ایران

حدود سه هقته پیش نمایشنامه ای نوشتم به نام من کیستم. این نمایشنامه را به یاد انقلاب ایران که سی ساله شد و کودکان و نوجوانان خارجی نوشتم. نمایشنامه اینگونه شروع می شود:
در یک عصر تابستان دختری پانزده ساله ای در حیاط روبروی خانه اشان روی نیمکتی نشسته و سیب سرخی در دست دارد گازی از سیب می گیرد و بعد از کمی نگاه به اطرافش می گوید:
وقتی در شکم مادرم بودم مادرم زادگاهش را ترک کرد می دانید چرا؟
بعد صحنه هایی از کودکی مادر او، انقلاب، جنگ ، شکنجه و عاقبت مهاجرت نشان داده می شود.
سپس او پایش را بر زمین می کوبد و می گوید اما من متولد اینجا هستم، می فهمید؟ اما هر روز لعنتی در این خاک مهاجر خطاب می شوم، مهاجر!

اکنون با سه گروه نوجوان در رابطه با این نماشنامه کار می کنم. آنها متولد این کشورند ولی خانواده هایشان از گوشه و گوشه جهان می آیند. دلم می خواهد بیشتر سخن بگویم اما تا روز نمایش این نمایشنامه شما را در انتظار خواهم گذاشت. دیروز انقلاب ایران سی ساله شد بعد ندیدم با اشاره ای به این نمایشنامه هم یادی از آن روزها کنم و هم کمی خبر از کارهایم بدهم.
شاد و پایدار باشید

2 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 7:27 AM, Blogger پــروانه said…

    سلام حمیرا جان
    در یک مهمانی در یک سالن تو تهران خیابون میرداماد یک نفر که برنامه اجرا می کرد و سر همه رو گرم می کرد از حاضرین که ششصد نفر بودند پرسید کیا ترک هستن؟ چند نفر دستشون بالا بردن از اونا معذرت خواست و جوک ترکی گفت. بعد پرسید کیا اصفهانین؟... همینجور ادامه داد تا آخر پرسید کیا تهرانین؟ حتی یک نفر هم دستشو بالا نبرد
    ..
    با این حال من که از پنجاه سال عمرم رو سی سال را اینجا بودم بازم احساس می کنم تهرانی نیستم و جالبه که فرزندان هم که اینجا دنیا آمده و بزرگ شده اند همین احساس را دارند.

    ....
    ممنون از اینکه تصویری از آنجا را هم برایم اینجا کشیدی.

    همیشه دلم برای اینجا آمدن تنگ می شود
    روی ماهتو می بوسم

    پروانه

     
  • At 3:48 PM, Anonymous Anonymous said…

    (((ببخشید دندانتان توی گردن من است!)))

    سلام دوست خوبم! به روزم با کلی شعر و مطلب و خبر و ...

    (((به چیزهای قشنگی که هست فکر بکن!!)))

    ....الف. لام. میم....
    «مهدی موسوی» بودن غمگین است!

    ....الف. لام. میم....
    ميمون، به دُمت نگاه كن!

    ....الف. لام. میم....
    «PMS» مخفف وضعيت پست مدرن «Post Modern Situation» نيست بلكه ...

    ....الف. لام. میم....
    «همين است كه عقل من ادراك مي كند»
    «شمس» دارد زندگی ام را زیر و رو می کند

    ....الف. لام. میم....
    PLOP!
    او داشت قِل مي خورد!

    ....الف. لام. میم....
    شماره چهارم فصلنامه‌ی همين فردا بود چاپ شد
    (به زمان با دید غیرخطی نگاه کنید!)

    .....

    (((شاعر ان خوب به بهشت مي روند، شاعران بد به همه جا!)))
    (نقدی متفاوط!! و ... راجع به برگزاری جشنواره های شعر کشور)
    پوتين براي سربازان جديد
    ...

    (((پرنده ی نخی ام زیر چرخ خیاطی)))
    ...

    و ديگر هیچ!

     

Post a Comment

<< Home