خیال ِتشنه

Saturday, September 08, 2007

شبی به یادماندنی

روز چهارشنبه 5 سپتامبر ساعت 19- 22 شب به همراه همکاران عزیزی که پیشتر نام آنان را بردم قصه خوانی و شعرخوانی داشتیم. این شب یکی از آن شب هایی بود که در زندگی نویسندگی من هیچگاه از خاطرم نخواهد رفت. چند روز پیش از این برنامه برای خود شرط و شروط هایی گذاشته بودم ، با خویشتن خویش مجادله هایم را کرده بودم و تلاشی را که برای یک کار موفق می باید می کردم نیز کرده بودم. وقتی راهی کافه تریا هنگ متان بودم روحم مثل یک دریای آرام در آرامش شناور بود. به کافه تریا که رسیدم، دیدم دو آقا مشغول مرتب کردن سالن و صندلی چیدن هستند. به خود گفتم که حتما آین دو آقای کارل و پتر هستند، کسانی که برای این شب شعر از طرف کانون نویسندگان غرب دعوتم کرده بودند. مثل همیشه مثل بچه یتیم ها خجالتی و آرام در گوشه ای نشستم. از واژه یتیم تعجب نکنید. می شود از وطن، خانه کودکی نیز یتیم شد. آقای پتر بسویم آمد و گفت که باید حمیرا باشی. پیشتر او را ندیده بودم گفتم که اگر اشتباه نکنم شما هم پتر هستید. که لبخندی زد و گفت درست است. او توضیحات لازمی را که باید می داد، داد و رفت به کارهای خود برسد. پس از او همکاران عزیزم آمدند و شروع کردیم به حال و احوال پرسی. لحظه ای یاد مردم خودمان افتادم و جوک هایی که برای هم از ترک و شمالی...می گویند. اینجا هم سوئدی ها در باره دانمارکی ها و نروژی ها و آنها هم برای سوئدی جوک زیاد درمی آورند. لحظه شیرینی بود. ذهنم می گفت چه جوک هایی در باره ما ایرانیها در ذهن آنان وجود دارد.
بلیط ها فروخته شد و سالن پر از جمعیت ، شب شعر با معرفی من توسط آقای پتر آغاز شد. سپس از غربت انسان در خاک حاشیه به نثر و در شعر سخن گفتم و از ستم کسانی که مسبب زندگی حاشینه نشینی و معزل های آن هستند. از خاکی گفتم که خود در آن می زیم و خاکی که در آن روحم با مردم حاشیه نشین جوش خورده است

شعر 1.
فکر من در هوای آزاد نطفه بسته است
در سوت رویاهای کودکان
در نگاه آبستن بزرگان

در هوای آزاد گل داده ام
در اندیشه آبی و سبز نقاشان
در روح های صاف و مه گرفته هنرمندان

روح من در هوای آزاد نطفه بسته است
در قصه زندگی ترک ها
در نگاه زلال سومالی ها
........................................
پس نشین از باکا من
نمی بینی دهان کوچک عشق
چگونه صدا می زند دست های سپید مهربانی را؟


پس نشین از باکا من
تو ، اندیشه دهه چهل
تو، برنامه ریز مرتجع

پس نشین از باکا من
تو، فاحشه فرهنگی
تو، سیاست بی حرمت
..................................
..................................
..................................
لازم است که بگویم حدود یک سال است که فقط به زبان سوئدی می نویسم و شعرهایی را که اینجا نوشتم از سوئدی به فارسی ترجمه شده است.

آنچه که برایم در این شب جالب بود آشنایی با نویسنده های جدید و اندیشه شان و مردمی که از گروه های سنی متفاوتی بودند. 90% شرکت کننده ها سوئدی بودند و استقبال بسیار خوبی از این شعرها داشتند و توانسته بودند ارتباط خوبی از نظر فکری و حسی با آن برقرار کنند. احساس خوبی بود ملاقات مردمی که با اندیشه های امروز من و منطقه حاشیه نشین بیگانه نبودند. بیشتر از هر چیز زیبا بود شنیدن نظریات آنان راجع به کارهای تازه ام. و سراغ گیری برخی از فروغ فرخ زاد، حافظ، مولوی و...
همکاران عزیزم برخی از کارهای خود را خواندند، کارهایی که سخن از درد مشترک داشت و دلتنگی های انسان آزرده امروز در قالب شعر، افسانه و قصه.

9 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 9:20 AM, Anonymous Anonymous said…

    بسیار زیبا

     
  • At 2:23 PM, Anonymous Anonymous said…

    واقعن جای بسی تحسین است که شما توانسته اید جائی در کشور مهمان بازکنید و ارتباط فرهنگی خود را بر قرار کنید.

    روز بیست و یکم سپتامبر روز صلح جهانی است و من این روز بزرگ تاریخی راپیشاپیش به شما که این چنین در راه انسان و انسانیت گام بر می دارید از صمیم قلب تبریک می گویم و برایتان موفقیت در کلیه شئون زندگی را آرزو می کنم

     
  • At 9:01 PM, Anonymous Anonymous said…

    ١٠ اکتبر (١٨ مهر) به میدان بیایید
    همراه جهان، علیه اعدام
    مردم ایران، زنان و مردان آزاده
    ١٠ اکتبر برابر با ١٨ مهر روز جهانی علیه اعدام است. امسال قرار است مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را بگذراند و از همه دولت ها بخواهد که مجازات اعدام را به حالت تعلیق درآورند. ١٠ اکتبر تمام دنیا متوجه اعدام یعنی قتل عمد دولتی خواهد شد که هنوز در برخی کشورها از جمله ایران جریان دارد. جمهوری اسلامی که چه از نظر تعداد اعدام به نسبت جمعیت کشور و چه بخاطر اعدام در ملاء عام، رتبه اول را در جهان دارد، مورد اعتراض جهانی قرار خواهد گرفت. در ١٠ اکتبر همه سرها به سوی ایران خواهد چرخید و این بهترین فرصت است تا کل جامعه ایران بهمراه همه مردم آزاده دنیا اعلام دارد که اعدام محکوم است. که اعدام یک جنایت سازمانیافته و با نقشه دولت است و باید همه جا ممنوع شود………..
    ادامه در وبلاگ...
    http://zip-stopstoningnow-againstexecutions.blogspot.com

     
  • At 9:37 AM, Anonymous Anonymous said…

    و برای من پستی به یاد ماندنی از خیال تشنه

     
  • At 9:46 AM, Anonymous Anonymous said…

    سلام حمیرای گرامی
    خوشحالم که دیگر در وجود شما غربت نمی بینم
    شعر بسیار قشنگی است شعری که برایم جدید بود و مثل خیلی از شعرها تکرار نبود با احساسی بسیار قشنگ. بسیار لذت بردم

    :یک سئوال دارم
    "پس نشین از باکا من"
    را نمی دانم چیست؟
    اگر توضیح بفرمایید ممنون می شوم.
    روی ماهت را می بوسم

     
  • At 3:16 PM, Blogger حميـرا said…

    سلام عزیزم
    Backa محل زندگی من است به معنای سربالایی و عقب گرد یا پس نشین هم می باشد. عاشق این محله هستم. گوهری در این منطقه خوابیده است که برای خیلی ها ناشناخته است، از گوهر عشق می گویم.
    پایدار باشی پروانه عزیزم

     
  • At 4:49 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام
    ممنون از توضیح شما .قبلا هم در نوشته هاتون دیده بودم و همش تو فکر بودم باکا چیست؟کجاست؟
    شاد وتندرست باشید

     
  • At 4:47 PM, Blogger Majid Zohari said…

    چقدر خوشحال شدم از خواندن این یادداشت. پر از امید بود. امیدوارم که زندگی‌ات پر شود از این شب‌ها.

    با احترام؛
    مجید

     
  • At 11:14 PM, Anonymous Anonymous said…

    سلام حمیرای عزیزم.عالی بود.

     

Post a Comment

<< Home