خیال ِتشنه

Thursday, December 09, 2004

شعری از محسن نکومنش

در کوچه پس کوچه های شهر ما گوتنبرگ عطر کاجهای کریسمس پیچیده است. شهر از توپهای قرمز پلاستیکی و ربانهای رنگارنگ آزین شده است و در نور لامپهای رنگی می درخشد.هوا سرد است. اما مردم با شور و نشاط در مغازه های شهر در گردش اند و برای یکدیگر هدیه کریسمس می خرند. از خودم می پرسم آیا کوچه پس کوچه های نقاط دیگر این کره خاکی هم در همین حال و هواست؟ و صدایی از پشت یک پنجره زمزمه می کند
”Jul i blod, blod i jul”

Jag tittar utåt
Det ser mörkt ut
Vintern, kylan och mörkret
Slutet på november, dunkelt

Jag tittar inåt
En palestinsk flicka badar i sitt blod
En israelisk far sprängs i luften, hand i hand med sin son
En amerikansk mor sörjer sin stupade son

Jag ser bomberna falla ned
Falla ned på desperata civila irakier
De brutala hänsynslösa ”civilisationernas” bomber
Faller på civilisationens vagga

En kvinna med sitt barn i famnen skriker ljudlöst
Hon hörs inte i omvärldens passivitet och likgiltighet
Men jag hör henne
jag ser henne, i den dunkla gryningen

Djupt inne i det rastlösa, rörliga, bullersamma minnesfältet
Ser jag tusentals sudaneser, döende av hunger
Jag ser afghanska småpojkar lekande bland minor
omringade av amerikanska soldater med talibanska turbaner

I den dystra gryningen syns gestalter, människor?? rörliga varelser,
Upptagna av sin halvhemliga verksamhet
Människor upptagna av att gräva en grav
En grav för mänskligheten!

Ett tåg tjuter
En bostadslös narkoman fryser ihjäl vid Centralstationen
Folk passerar förbi brådskande
Folk julhandlar

Jag tittar utåt längst bort i horisonten
Jag ser Frihetsgudinnan röra sig
Morgonstjärnan belyser Jesu ansikte, korsfäst på statyn
Dömd av sina ”lärjungar”
Dömd att se piloter som bär kors och släpper bomber över städer långt ifrån kontinenten

I en annan kant av horisonten ser jag Muhammed, rättvisans budsbärare
Döende i sin säng
Dömd av sina ”trogna anhängare”
att se en självmordsbombare spränga sig och andra människor i små bitar
Att se en ”trogen anhängare” förolämpa mänskligheten

******

Jag tittar utåt från fönstret i mitt arbetsrum
Det röda trädet i trädgården lyser starkt
Det lyser mitt i mörkret
Täckt av vitt snö
Det är fantastiskt
Det är vackert, lysande, hoppfullt
Det är ljust och vackert ute
Det är snart jul!



29 november 2004
Mohsen Nekomanesh

5 Comments:

«دوستان عزيزم لطفاً وقتی پيغام می‌گذاريد، نام و نشانی خودتان را هم ذکر کنيد.»

  • At 7:22 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hej Mohsen
    Vilken fin dikt du har skrivit...Tack!

    Med vänlig hälsning
    Yasmine

     
  • At 7:25 PM, Anonymous Anonymous said…

    Hej Mohsen
    Vilken fin dikt du har skrivit...tack!

    Med vänlig hälsning
    Yasmine

     
  • At 12:33 PM, Anonymous Anonymous said…

    Salam khanom tari.
    baraye neveshtan Comment.
    1: click roye kalame Comment
    2: Post a Comment
    3: or Post Anonymymously
    4: Publish Your Comment

    Omid varam ke digar moshgeli dar in zamine nabashad

    Movafag bashid.

     
  • At 6:13 PM, Anonymous Anonymous said…

    با سلام
    ترکیب دو زبان در متن ابتکار جالبی بود
    موفق باشید
    جواد _ق

     
  • At 1:05 AM, Anonymous Anonymous said…

    Tack for intiresny Blog

     

Post a Comment

<< Home